Selasa, 25 Desember 2018

REZEKI YANG SEBENARNYA

KETIKA ISTIQOMAH DI JALAN ALLAH - Dulu juga saya fikir, Rezeki itu  berupa uang, gaji yang besar, banyak order, banyak job, urusan kerja lancar, banyak simpanan di Bank, banyak asset seperti kendaraan, properties di sana-sini, dll.

Setelah mencari  apa makna Rezeki sebenar dalam Islam (sesuai yg tertera dalam  Al Quran dan  Hadis ternyata anggapan saya benar2 salah dan melencung jauh.

Ternyata.....


🍁 Langkah kaki yang dimudahkan untuk hadir ke majlis ilmu, itu adalah  rezeki.

🍁 Langkah kaki yang dimudahkan untuk  sholat  berjemaah di masjid, adalah  rezeki.

🍁 Hati yang Alloh jaga jauh dari iri, dengki, dan kebencian, adalah  rezeki.

🍁  Punya  kawan-kawan & sahabat yang  soleh & solehah yang saling mengingatkan dalam kebaikan, itu juga rezeki.

🍁  Saat keadaan sulit penuh keterbatasan, itu juga  rezeki. Mungkin jika dalam keadaan sebaliknya, justru membuat kita kufur, sombong, angkuh bahkan lupa diri & mudah terdorong melakukan maksiat.

🍁  Punya orang tua yang sakit-sakitan, ternyata itu adalah  rezeki, kerana merupakan ladang amal pembuka pintu surga bila kita tulus  ikhlas menjaga & mengurus kedua orng tua kita.

🍁 Tubuh yang sehat, adalah  rezeki. Bahkan saat diuji dengan sakit, itu juga bentuk rezeki, kerana sakit adalah penghapus/penggugur dosa jika kita ridho dan sabar.

🍁 Dan...dan...dan mungkin ada lagi jutaan list lainnya bentuk-bentuk  rezeki yang kita tidak  sadari dan tak terfikirkan.....

Suami Istri dan anak-anak  sehat itu  rezki, anak-anak pelajaran nya  lancar itu  rezeki, hidup  rukun  sesama tetangga itu rezeki... Bahkan bila anda mendapat kiriman/pesanan tausiah keagamaan yang mengajak kebajikan dari Group WhatsApp itu juga  rezeki, kerana  anda mendapatkan Ilmu darinya...

Justru apa yang harus kita  berwaspada adalah ketika hidup kita berkecukupan, lebih-lebih lagi jika mewah, penuh dengan kemudahan dan kebahagiaan,  sedangkan... masih terlalu banyak hak Alloh yang belum mampu atau tidak kita tunaikan...

"Mari sebarkan kebaikan dan nikmati  Rezeki-Rezeki yg Alloh amanahkan  kepada  kita"

".. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu."
(Al-Hadid - 57:20)

1 komentar:

  1. JOIN NOW !!!
    Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
    Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
    BURUAN DAFTAR!
    dewa-lotto.cc

    BalasHapus